"Socialen"

Nu har vi varit på utflykt igen! En tur gick till Spanien, Ayamonte. En fantastiskt trevlig och mysig stad. Vi bara strosade runt som värsta Passionister. Åt pizza och kebab. Inte det nyttigaste, men ibland får man göra lite avsteg från vår nya hälsosamma livsstil. Passade på och tanka upp Cleo eftersom det är billigast i Spanien. 9,50kr/lit. Längesen man tankade för det priset. Vi hade ett par Goa dagar på våran strand, och kunde ligga i sanden och njuta. Så klart gick vi våra motionsrundor på Ria Formosa. Men alltid roligt prova nya vägar. Det hade blivit dags för våra nya vänner ifrån Luleå, Kurt och Maggan, att komma och överta sin nyinköpta lägenhet i Tavira. Vi bestämde träff på tågstationen här i Faro då de tog tåget ifrån Tavira in hit. Vi hade mycket att prata om och gick upp i stan till en av våra favoritrestauranger, Maderasine, för en gemensam lunch. Vi fick som vanligt Supergod mat. Jag åt fiskkebab!  Jag har aldrig sett något liknande☺️ Som ett jättespett med flera olika sorters fisk och räkor varvat med grönsaker!! Till det fick man sötpotatis, bakad potatis och potatiskaka. Jag orkade bara fisken. Såå Gott!! Och bra priser. Vi hann med en runda på stan innan deras tåg gick tillbaka till Tavira. Trevliga timmar som bara försvann. Vi gav ett halvt löfte om att komma till Tavira och titta på deras nya lägenhet dagen efter. Och så blev det. AG körde som om han var infödd Portugis😂  Det är ca 4 mil till Tavira,  som är en Pärla i Algarve. Kurt och Maggan bor 3 km utanför i en by som heter Cabanas. Med lång fin strandpromenad och massor av restauranger. 52st!! Otroligt. Lägenheten ligger i ett lugnt och mysigt område. Vilken fin lägenhet!!! Alldeles nytt. Tänk vad fort det har gått! Från en liten tanke vid nyår och nu lägenhetsinnehavare. ☺️🇵🇹  Viss skillnad att bo i Luleå och Tavira☺️ Efter gofika körde vi hemåt igen. Nu reser Kurt och Maggan tillbaka till snön för att avveckla hus och hem. Flytten går nog i oktober. Men troligen kommer de ner i juni. AG har varit och golfat med Peter, ifrån Göteborg, ett annat svenskt par vi träffat på här i Faro. Det var på en fin golfbana i närheten av Tavira, det också ☺️ Klart trevligare ha någon spela med. Och så fick ju jag "Egentid" Passade på göra ett besök hos Renato☺️  Han saxjonglören 😂😂. Det blev en mysdag. Jag har blivit modigare med att köpa färsk fisk. Det är ju bara så gott med fisk och mycket billigare här än i Sverige. Köpte bl.a en hel färsk lax. Ugnsbakade den i folie inlindad i citronblad ifrån eget citronträd!! Fylld med rivet citronskal (egen odling) blandat med dijonsenap, olivolja, citronsaft , dill och kryddor. Till det blev det blomkålsmos!!! Utan skryt, det blev SUPERGOTT!! Den laxen varade två dagar 👍🏼☺️  AG köpte lite jordgubbar till dessert. 2kg var det i den trälådan!!! Största godaste jordgubbarna. 30kr för 2 kg!! Nu har vi lite nödvändiga uppgifter att ta itu med. Det var ju det där med besöket på Socialkontoret. Vi har ju väldigt nära dit, 5 min. Laddade med portföljen, som innehåller alla papper, pass mm, gav vi oss iväg. Finns en reception med en hjälpsam man som går med oss en trappa upp och visar var i skall trycka nrlapp. Det fanns många alternativ. 8 olika val och knappar. Vi tryckte A och fick nr 65. Nu var man på nr 13!!  Mannen gissade 2-3 timmars väntetid😁😁 Han föreslog att man gick och åt lunch. Det gjorde vi. Uträttade även en del på postkontoret. Med vår vanliga tur är man på nr 76 då vi kom tillbaka. Blev en ny lapp, 99! Nu fick vi sätta oss på järnbänken och invänta vårt nr☺️  Det tog bara 1 1/2 Tim innan vårt nr kom. En trevlig tjej som pratade perfekt engelska tog emot oss med ett leende. Vi förklarade vårt ärende och visade alla papper. Tjejen berättade att eftersom Sverige betalar ut pensionen så behöver vi Inte Blått Kort!!! Det var ett av våra papper i portföljen som var viktigt, och gällde vår rätt till sjukvård i Portugal!!!