Mötet med Guilhermina!

Tisdag!!! Tjatigt men lika blå himmel och strålande sol. Frestande att strunta i allt och bege sig till stranden men Nej!! Det går inte an!! Efter frukosten sätter vi igång med storstädning. AG sköter dammsugaren och ansvarar för badrummet. Jag tvättar 3 maskiner. Torkar snabbt på balkongen. Sen disken. Tvättar alla golven. Phuu!! Hinner precis klart och snabbduschar innan vi kastar oss iväg. AG kör mig idag för han skall vidare och tvätta bilen. Den har inte blivit tvättad sen vi lämnade Sverige. Nu var den dammig och en hel sandstrand invändigt. Jag kommer precis i tid 14.30!! Janet och jag sitter och pratar 45 min då läraren var försenad. Janet berättar mycket om hur Portugal har varit och hur det förändrats. Hon kom hit 1978 ifrån Skottland. Då var det himmelriket! Allt var jättebilligt! Här är ju mycket låg kriminalitet och fortfarande billigare än Sverige. Men bostäder har blivit dyrare. Portugal behöver tydligen utbildade invandrare. Gärna högutbildade. En Portugisisk familj har oftast bara ett barn, de har inte råd skaffa fler. Janet blir mycket intresserad av mitt pyssel jag berättar om. Vill att jag kommer med mina alster till hennes butik! Får se vad det kan bli av det. NU kommer min lärarinna inflygandes!! I am sorry... Jag heter Guilhermina. Ursäkta jag är sen men hade så mycket på Rotary att ordna. Guilhermina ser ut som en irländska eller Skotska. Rödhårig, blek och vild 😊 Vi gick in i ett litet klassrum plats för 8 personer. Svarta tavlan är vit. Guilhermina börjar med att presentera sig och förkortar sitt namn. Jag får kalla henne Mina. Startar lektionen direkt. Jag skall leta upp bokhandeln och köpa 2 böcker. Och nu kör vi på tavlan. Det är jättekul när man uttalar orden rätt. Vi håller på 1 1/2 Tim. Kändes jättebra. Vi bestämmer 2 dagar i veckan. Tisdagar och fredagar. Mina tror jag pratar portugisiska om 6 månader!!! Jag är lite tveksam. Men bara lite. Jag går raskt hem med ett stort leende på läpparna. Känns skönt gå här själv och hitta hem!! På vägen hem frågade en gammal lite förvirrad dam mig på Portugis var Pingo Doice var?? Hon kunde inte hitta det. Hon trodde jag var en "Inföding" Tänk jag kunde hjälpa damen, följde henne ett kvarter!! Det är våran Pingoaffär. Med posten idag kom ett tjockt brunt paket från Suecia!!! 2 tuber Kalles Kaviar. Från Lisa! Såå gott. Och så fick jag en tidning ! Kommunalarbetaren!!! Undrar varför man fortsätter skicka den. Fick ett annat häftigt paket häromdagen. 2 pkt servetter Carolina Gynning. Från grannarna i Landskrona. Kristina hade gjort ett trevligt paket av en bit tapet. Återvinning. Jag älskar att få post! Men jag älskar ännu mer att skicka post. Jag har redan skickat jättemycket post och paket. Speciellt till barnbarnen. Imorgon får vi besök ifrån Suecia!! Grannar ifrån Landskrona är på golfresa i Spanien, 6 mil härifrån, och imorgon kommer de på lunch!! Skall bli kul att få visa lite av vår nya hemstad!! Ate amenja
1 Gunilla:

skriven

Så företagsam du är! 👍😄 kram 💕

Svar: Tack Gunilla för alla fina kommentarer. Och att du läser min blogg. Kramar till dig💖💖💖
Lena Viltare


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: