Första skörden!

Jag har ju haft lite otur med ohyra på växter, men tror jag har läget under kontroll nu. Annars har jag fått ett bra tips från svägerskan Jill. Dra en sopsäck över växten och spraya Radar ner i säcken knyt sen ihop. Låt det stå och gotta sig 4-5 timmar. Sen en rejäl duschning med vatten. Lär vara effektivt, så det får bli nästa steg om det återkommer. Nu odlar jag chili, piripiri, paprika, gräslök och persilja. Där kan man inte använda gift, på sin höjd såpa. Jag har nu skördat för första gången, och där är kraft i de små röda kan jag lova😜 Fryser dem, också tips från Jill. Roligt med egenodlade.
Vi tog ledigt ifrån strandlivet en dag och körde till Spanien. Ayamonte var målet, endast 6 mil att köra. Passar på tanka upp Cleo. Här i Faro är bensin dyrt. Ca 1.48 pengar/liter. I Spanien betalade vi 1.13. Viss skillnad. Vi åker också till Mercadona, ett stort varuhus i Ayamonte. Alltid trevligt handla lite annorlunda matvaror och Riojaviner. En hel frysdisk med de mest fantastiska tårtor!! Man blev allt lite sugen ☺️ Några spanska tortillor följde också med hem. Tur vi har kylbagen med oss.
Vi körde en runda genom denna fantastiskt vackra stad och bestämde att hit skall vi återkomma för att utforska allt här. Fantastiskt vacker med små gränder och gamla fina byggnader. När vi kom till vår Praia de Faro nästa dag såg vi att det var riktigt lågt vatten. Men av skadan blir man vis 😂 Vi parkerade oss en bra bit upp i sanden även om det är lockande att ligga nästan i vattenbrynet. Vi noterade att ett ungt par slagit sig ner nära vattnet, där tjejen satt på sin handduk och läste i godan ro. Killen strosade omkring i vattnet. De var klädda i shorts och T-shirt. Skadeglädjen är den Sanna glädjen, sägs det. Måste erkänna att vi satt och väntade på rätt våg. Och den kom så klart🌊🌊😜.
Det händer att vi tar en "liten" Toastas Mista till lunch. Ett äldre par som har en "luda" som vi kallar det. Liten kiosk där dom gör supergoda toast.
När man badar så mycket, som vi gör nu, i dessa enorma vågor där man får dyka genom vågen, får man vatten i öronen. Jag bara stampar till och det försvinner. Men AG, han fick inte bort vattnet. Han hörde inte. Herre Gud, jag har blivit döv!!! Förstört örat 😱 Vi kom hem och jag sa, tryckutjämna!! Det går inte!!! Då har du säkert en vaxpropp. Vi letade i sjuklådan jag hade med i flyttlasset, men fann inget Revaxör. Det går nog bra med olivolja föreslog jag. Vill minnas jag läst det någonstans. Sagt och gjort. Extra Virgin olivolja droppas i örat och sen en bomullstuss. Fick verka medans vi tog ett parti SkipBo 👍🏼☺️ Men sen skall ju örat spolas ur, och med vad då??? Vi letade igen. Då kom jag på att jag har nog tagit med en stor spruta som jag injicerar kalkonen med grädde😂😂 Det hade jag. Kokade vatten som fick svalna. Sen började jag spola! Men tog så klart av nålen 😂 Efter 2 liter vattenspolning kom en stor hård vaxpropp ut, och sen dess hör AG igen! 👍🏼👍🏼
Até amanhã
1 Mats Carlsson:

skriven

Kul att följa er i nya landet, hoppas vi kan ha vägarna förbi i Portugal någon gång så vi får se hur ni har det. Trevlig sommar :-)

Svar: Tack Mats! Roligt du vill läsa☺️ Ni är välkomna☺️👍🏼. Trevlig sommar önskar jag er☀️☀️☀️
Lena Viltare

2 Gun:

skriven

Ännu en gång trevligt att läsa

Svar: Tack bästa Gunsan❤️☺️
Lena Viltare

3 P-O:

skriven

Hade kanske varit bra att behålla vaxproppen för AG, kan vara bra att skylla på när man inte vill höra ;-)

Svar: 😂😂 Ja, så här i efterhand tycker han nog så!
Lena Viltare


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: