Livet rullar på i Faro 🇧🇴

Vi försöker anpassa oss efter det varma klimat som råder här. För nu är det riktigt varmt!  Förstår lite bättre varför man håller siesta. Endast tokiga turister som steker sig i värsta värmen på stranden. Man behöver skugga och middagsvila om man skall orka med värmen. Vi har också varit "tokiga" turister, och då är ju tiden begränsad, och man vill Ha så mycket sol och bad som det är möjligt ☀️☀️☀️  Befolkningen här kommer med hela familjen till stranden vid 16 tiden, för att umgås och njuta i kvällningen. Man går inte ut och äter förrän 9 på kvällen. Då är det helt ljuvligt. Tidig morgon är det också helt underbart. Då håller tempen sig på  endast 26. Vi tillbringar våra härliga morgnar på terassen, där vi avnjuter vår frukost som följs av SkioBo!! 
Tre, ibland fyra dagar, tillbringar vi 3 timmar på våran Praia de Faro. Nu har man asfalterat om den smala vägen och bron ut till Praian. Det är väldigt smalt, precis 2 körfält, där man trängdes med gångtrafikanter och cyklister. För att inte tala om alla MC och skotrar. Den smala vägen går rakt igenom Rio de Formosa som är ett naturreservat och vatten på båda sidor. Nu har man tänkt till och gjort något mycket bra. Man har byggt en bred cykel och gångväg i vattnet sidan om vägen, och det underlättar verkligen för alla. 
Vattnet håller 25-27 grader och det är helt ljuvligt!  Blir många bad kan jag lova 🤗
"Pella" Pelargon som reste med 350 mil för ett år sedan, har ynglat av sig, och de blommar för fullt. Har acklimatiserat sig bra ☺️
Jag har svårt låta bli köpa växter, så en stor lavendel följde med hem när vi var på handelsträdgården i Patacao
Det har varit den årliga matfestivalen i 10 dagar. Fantastiskt hur det kan fungera. Tänk att man satte bord, stolar och bänkar på precis hela kasernplan i Landskrona. Ända ner till Vallgraven, och 10 kök på ena sidan, 10 drinkbodar och godisställen på andra sidan. Bara glada människor och massor med mat. Livemusik varje dag till 02.00. Inget bråk och inget fylleri!! Helt otroligt. Vi gick hem i natten i sköna 27 grader. Mätta och trötta. 
Vi var och handlade på Jumbo Algarve Forum. Där har man en hel gång med alla sorter frö, kryddor och nötter m.m. I lösvikt  Till mycket bra priser. Jag skulle köpa chiafrön, som jag äter varje morgon. Hade så klart glömt glasögonen😬  Varuvagnen framför mig, gick jag sakta och försökte hitta chiafrön. Eftersom jag inte såg riktigt, blev det hackigt gående och stoppande på mig och vagnen. Då hör jag bakom mig på värsta stockholmsdialekt:: Alltså den där kvinnan framför oss verkar stanna vid varenda jäkla burk! Jag nästan skrattade inombords när jag helt lugnt stannar och vänder mig om och säger: Jag ber om ursäkt, men jag letar efter chiafrön. 😂😂 Stackars tjej, högröd i huvet säger, oj nu skäms jag!! Jag tyckte det var månadens roligaste!!! Hur stor är chansen, eller risken, att jag skulle vara en svenska👍🏼🤗
Vi har i det närmaste bott här ett år nu. Lägenheten tog vi över 1/8 2015, och flyttade in 4/9 2015. Och detta har vi inte ångrat. Vi har lovat varandra att nu blir det allvar med språklektionerna till hösten. Man måste kunna språket i det land man bor i, och ta seden dit man kommer. Det är mycket viktigt. Vi sprang på Guilhermina, min lärare, på Jumbo. Och vi har bestämt att både jag och AG skall gå. Blir nog början 1/10. Det ser jag fram emot. Vi har börjat hemma så smått. En ny fras om dagen. Någon gång skall det väl fastna😬😬
 
Denna stenen är ju otroligt att jag flyttat med hit. Du har väl inte asat med sten till Portugal, sa AG. Jo, den här är speciell. Jag har dykt och plockat den i en grotta på ön Scorpio, Onassis Ö, där ubåtar gömde sig under kriget. Flugit hem den till Glumslöv, flyttat den till Fröjdenborgsgatan. Och nu är den i Faro!!! Den väger 1,1kg 🤗
Den här fina osthyveln är också ett fint minne. Fick vi av en kär granne när vi flyttade ifrån Glumslöv. Ove är jätteduktig på arbete med trä. Han har gjort denna🤗🇸🇪
 
Boa noite 🇧🇴🇸🇪🇧🇴
 
1 Lena:

skriven

Jag är så glad att jag nu hittat på din blogg. Härligt o få läsa hur du o din man trivs och kommer in i portugisiska samhället och om hur det funkar där. Jag o min man drömmer om att också kunna flytta ner, om inte förr så när vi blir pensionärer. Kunde vi köpa något innan dess vore det fantastiskt då vi har en bit kvar till pension. Är i 50 års åldern. Vi reste första gången till Algarvekusten i våras o har nu nästa resa inplanerad till december. Tanken är att känna av hur det kan vara alla årstider. Ser fram emot nya inlägg på din blogg. Må så gott!

Svar: Tack Lena! Roligt du läser bloggen☺️ Startade den 21/6 2015. Där står allt från tanke, beslut till handling! Hela vår resa med husförsäljning m.m. Kan bara rekommendera Portugal!! Har inte ångrat det en sekund. Lycka till!
Lena Viltare

2 Mats Carlsson:

skriven

Hallojsan på er!
Härliga bilder ni skickar, men jag tycker Göte ser lite undernärd ut du ger väl honom riktigt med mat :-) Kul att följa hur det går för er i värmen, men man vänjer sig väl med tiden. Hälsa gubben och fortsätt ta vara på solen.

Svar: Ola på dig. Ingen fara med AG☺️ Han ser nog till att stoppa i sig😂 Ja, vi har det bra här och ångrar inte vårt beslut! Man vänjer sig vid värmen och hur man skall leva här för att må bra. Roligt du vill läsa! Jag älskar att skriva. Ha det gott med din fina kvinna. Vi kanske ses här en dag🤗
Lena Viltare

3 Barbro Å:

skriven

Nu har vi både Hosta och osthyvel i Portugal.Varje gång jag passerar 8:an och ser husnumret går tanken till er.Hälsningar till er båda från oss.

Svar: Ja det har ni 😂 Du kan tro jag vårdar dem väl! Ingen diskmaskin på den fina hyveln! Inoljning ibland. Hostan får sin gödning. Kram till er ifrån oss Passionister.
Lena Viltare

4 Lena Haglund:

skriven

Hej! Vad har hänt - orolig! Saknar ditt bloggande. Tycker mycket om att följa det du skriver men nu har det inte dykt upp något sen i augusti. Allt OK?

Svar: Hej! Allt väl, har bara varit mycket och pausat. Men kommer igång igen! Jag trodde att intresset för min blogg svalnat. Men lovar komma igång! Tack för att du läser
Lena Viltare

5 Anonym:

skriven

Skönt att höra! Kan tänka mig att det går i vågor hur mycket du känner för, orkar o hinner skriva. Jag är glad när det blir. Jag och min man har precis köpt lägenhet i Burgau. Känns fantastiskt. Läser allt vi kommer åt och din blogg ger mig mycket.

Svar: Härligt! Grattis till lägenheten! När går flytten? Ni kommer inte ångra er. Tack för att du läser.
Lena Viltare

6 Anonym:

skriven

Vet inte hur det här funkar men prövar att skriva o se om det kommer fram till dig. // Lena Haglund

7 Lena Haglund:

skriven

Första resan blir bara en vecka och vi åker om en vecka, 3/12. Jag tror inte vi kommer att fatta riktigt förrän vi satt nyckeln i dörren, vridit om och klivit in. Härligt!

Svar: Så härligt!! Ni kommer inte ångra det. Välkomna till Portugal 🇧🇴 Lycka till!
Lena Viltare


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: