Språkkurs hos Ana-Maria🤗🇵🇹

Jag brukar gå upp tidigt för att njuta av soluppgången och fågelsången! Idag, söndag, såg man att det skulle bli en kanonfin dag🤗 Jag hörde koltrasten och påfåglarna ifrån vår park. Helt vindstilla.
Sitter på balkongen och planerar och packar plantor att ta med till Quarteira och Ana-Maria. Roligt att de små skott som jag tagit med ifrån Sverige har "ynglat" av sig till olika orter här i Algarve🤗 Mårbacka, tulpanpelargon, rospelargon, ceris hortensiapelargon. Den vita "Prinsessan Mary" är på gång med nya arvingar😂 Maggan i Tavira har några och Lisa i Olhao har lämnat sina här på "kollo" under tiden hon är i Sverige. Jag njuter av bilturen till Ana-Maria, 2 mil, och hittar rätt på en gång! Nja, med hjälp av Waze😂 Det är Såå roligt köra bil🤗 Hitta parkering här i Portugal är icke lätt. Portugiser är suveränt duktiga på fickparkering. Jag hade turen hitta en plats utanför huset. Ana-Maria lär mig inte bara språket utan även Portugisisk matlagning. Jag är så feg när jag står på fiskmarknaden eller fiskdisken. Vet ju inte vad det är för fiskar eller hur man tillagar dem. Jag älskar fisk! Jag har köpt Lax, Makrill, tonfisk, räkor och färsk torsk. Det finns ju så många andra. Här är ju Bacalhau nationalrätt. Torkad finns det massor av i butikerna. Många tycker det luktar pest. 😫 Vi köper ofta färska räkor här. Storlek 30/50 Supergoda!😋 Igår köpte jag 1/2 kg till priset av 4€.
Idag bjöd Ana-Maria på Bacalhau, och lärde mig hur man tillagade det. Det finns massor av olika recept. Man köper den torkad i bitar och blöter upp den innan tillagning. Bitar stora som i stroganoff. Tillagas med purjolök, vitlök, potatisstrimlor, ägg och kryddor. Jättegott!! Sen pratade vi portugisiska😂 Timmarna bara försvann. Vi, rättare sagt, jag saknar ett husdjur. Så det blev en undulat. Periquito. En engelsk undulat, Putte❤️ Han flyttade in i september förra året. Jag tyckte han var ensam och ganska tyst. Jag pratade och pratade..... Han var väl trött på mig😂 Så i våras fick han en fru. Gullan, en vanlig undulat, fick liv i buren😂 Lisa döpte om henne till Skrållan när dom var fågelvakter. Hon låter ganska mycket😂
Nu lite förberedelser inför imorgon. Vi får fikagäster. Kurt och Maggan kommer👍🏼 Sen går vi ut och lunchar tillsammans. Boa noite Até amanhã 🇵🇹🇸🇪🇵🇹
1 Per-Olov Karlsson:

skriven

Ska bli kul att komma ner o hälsa på, då får vi se vad du lärt dig om Portugisisk matlagning ;-)
Kanske någon gryta med fiskrens?
Ha de gott så länge!

Svar: 😂😂 Ja skall bli riktigt roligt🤗 Och ja, ni skall få prova på min kokkonst😂🐡🐙🦐 Varmt välkomna🤗🇵🇹
Vilterskan


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: