Mammografi

Jag säger till andra kvinnor att det är viktigt att gå på mammografi. Sådant får man bara inte hoppa över. Det är nu 14 år sen jag fick min bröstcancer. Efter operation och behandlingar blev det täta kontroller. Jag är förhoppningsvis frisk 🤗 Så flyttade vi till Portugal, och eftersom vi är svenska medborgare och betalar skatt till Sverige, fick vi ett intyg som säger att vi har rätt till planerad och akut sjukvård, tandvård i Sverige. Därför passade jag på att beställa tid för mammografi vid en Sverigeresa. Jag kom dit med mitt intyg på avtalad tid. Men där blev det stopp!! Nej du finns inte i vårt datasystem. Jag ringde upp Försäkringskassan på Gotland som utfärdar dessa intyg. Och dom försäkrar att jag har rätt till detta.  Nej, säger Region Skåne, ingen mammografi. Jag har pratat med andra utflyttade som får gjort det i Sverige. Inga problem. Nu är det inte så att sjukvården är sämre här i Portugal. Nej tvärtom. Men jag har skjutit på detta. Jag som är så duktig på att säga till andra att ni måste gå på mammografi. Ni måste gå och kolla hos läkare. Så är jag så dålig på att ta tag i det själv. 😲 Nu är det 4 1/2 år sen jag var på mammografi. Jag vet att jag måste gå till min familjeläkare och få en remiss till detta. Så kommer då ett brev ifrån sjukvården här. En kallelse till mammografi! 
Jag är ju inskriven i sjukvården här. Det kändes bra. Dom har en mobil mammografibuss utanför vårdcentralen. 
Jag var där i god tid och det kändes skönt att äntligen få gjort detta 🤗  En mycket trevlig tjej tog emot mig och pratade engelska. Jag hade ALLA papper med mig. Inkl. Journaler ifrån Lund på alla op och behandlingar. Jaha? Har du haft bröstcancer? Då får du tyvärr inte gjort någon mammografi här idag. Detta gäller alla kvinnor som inte haft bröstcancer. Vi gör det för att fånga in så många som möjligt och få alla kvinnor att gå på mammografi. 
Nu lovar jag mig själv: På måndag skall jag beställa tid hos familjeläkare!!!!👍🏼
 
Boa noite!
Ate amanhã 
🇵🇹🇸🇪🇵🇹
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: