Valet 2018 🇾đŸ‡Ș

Oftast Ă€r jag uppe med tuppen. Tycker det Ă€r mysigt följa soluppgĂ„ngen och lyssna pĂ„ fĂ„gelsĂ„ng. Vi har ju vĂ„r fina Almeda park precis nedanför huset. SĂ„ tidigt hör man koltrasten, och dĂ„ tĂ€nker jag pĂ„ SverigeđŸ€—đŸ‡žđŸ‡Ș Sen sĂ€tter alla andra igĂ„ng med morgonkonsert innan de far ivĂ€g i stora "Stim" Vet inte om det Ă€r trastar, men vi tror det. Varje kvĂ€ll kommer de till parken i tusental, och jag lovar det Ă€r mĂ„nga decibell! Just denna morgonen var det ett speciellt fint ljus vid soluppgĂ„ngen!
Vi har haft och har fortfarande den enorma vÀrmen hÀr. Myndigheterna varnar varje dag för extremt höga temperaturer och man skall helst vara inne med AC pÄ. Man orkar inte mycket. Vi har verkligen varit oförskÀmt lata. Stranden har vi besökt ett par ggr för att svalka oss i Atlanten. Men jag har avverkat mÄnga bra böcker! Har liksom inte tagit mig tid innan. Jag har i alla fall hÀmtat svaren pÄ mammografin. Det var en hel mapp med plÄtar. Det fÄr en annan lÀkare tyda. Fungerar inte riktigt som vi Àr vana vid i Sverige. 
NĂ€r Carita var hĂ€r gjorde hon supergoda smoothie till frukost! Nu har jag börjat med det. Tack Carita đŸ€— SĂ„ gott och nyttigt, tror jag. AG hoppa av efter tvĂ„ dagar. Jag Ă€lskar dem. Ex. Idag tog jag, avokado, babyspenat, kiwi, banan, mango, Ă€pplejuice och chiafrön. Mums mums! Man Ă€r mĂ€tt lÀÀÀngee. 
En morgon kom en stor flock med storkar som seglade runt utanför balkongen. Helt magiskt! TyvĂ€rr ingen perfekt bild. Önskar mig en riktigt bra kamera. Jag Ă€lskar ju fotografera. 
 
Utsikt mot Atlanten!
 
Denna pelargonia har jag döpt till Barbro!❀ Jag var i Glumslöv och fick ett skott av en granne, Barbro. Den kommer ursprungligen ifrĂ„n Samos! Och nu blommar "Barbro" đŸ€—
 
 
Detta Ă€r "Carita". Carita knyckte detta skott i Quarteira nĂ€r vi var dĂ€r pĂ„ gatufest. Ser lite elĂ€ndig ut men man skall inte ge uppđŸ€—
 
Vi har ju fĂ„tt vĂ„ra röstkort och idag bestĂ€mde vi oss för att rösta! Svenska konsulatet i Tavira var platsen för boende i Algarve. Det var ju ok att sitta i en sval bil 3,5 mil, men sen var det som att gĂ„ in i en ugn. 36 visade nĂ„gon termometer och nĂ„gon visade 37. Det var riktigt hett  att gĂ„ pĂ„ de fina gatorna. Tavira Ă€r en jĂ€ttefin stad. Vad som slog mig nĂ€r vi kom till konsulatet, var att Svenska flaggan var sĂ„ blek. Kanske inte konstigt med alla soltimmarna hĂ€r. Konsulatet var inte stort. Klart vi valde första dagen. đŸ˜Č LĂ„ng kö. De har öppet hela denna veckan nĂ„gra timmar pĂ„ eftermiddagen. Efter köandet kom man in till en advokat som lĂ€ste igenom mitt röstkort, kollade passet och noterade noga i en bok. Man fick vĂ€lja röstsedel och stoppa i kuvertet, klistra igen det, för att sen stoppa det i ett annat kuvert. Slicka igen det och stoppa i en blĂ„ papplĂ„da. KĂ€ndes lite högtidligt sitta mitt emot Kungen och Drottningen som hĂ€ngde pĂ„ vĂ€ggen🇾đŸ‡Ș
Nu har jag i alla fall gjort vad jag kunnat😂
 
 
 
 
 
 
 
Boa noite minha amigos đŸ€—
 
Ate logo
 
PS! Glöm inte knappen đŸ‘‡đŸŒ Ds.
1 Anonym:

skriven

Trevligt som vanligt. Dina bilder Àr bra Kram frÄn oss pÄ Mallis

Svar: Tack! Kramar till er😘
Lena Viltare


Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: