Passionistliv i Portugalien đŸ€—

 
Vi har ju bara blÄ himmel och sol hÀr flera mÄnader i strÀck. Tempen ligger pÄ 31-38 och nÀtterna 20-25. Oerhört torrt, och lÀste i nyheterna att nÄgon vattentÀkt torkat ut. Bombeiros jobbar för högtryck, dag och natt. MÄnga flygplan och helikoptrar till hjÀlp med vattenbombning. Fortfarande ett 20tal okontrollerade storbrÀnder. Vissa dagar kan vi kÀnna brandlukt pÄ balkongen. En kvÀll kunde vi se rökridÄn över Tavira. Alla önskar regn! InvÄnarna uppmanas att upplysa turisterna att vara försiktiga och inte kasta fimpar i naturen. 
 
 
Dags Ă„ka till stranden för svalka. Har inte varit dĂ€r pĂ„ en hel vecka. FĂ„r en chock nĂ€r vi hoppar i vĂ„gornađŸ˜±  Atlanten Ă€r lynnig. MĂ€rkligt. NĂ€r det Ă€r sĂ„ varmt i luften under flera mĂ„nader och vattnet hĂ„ller 25 ena dagen, hur kan det sjunka till 20 nĂ€sta?? Svalkande var det!
 
Det pĂ„gĂ„r renovering av fasaden pĂ„ huset vi bor i. Det innebĂ€r att alla vĂ€xter pĂ„ 2 balkonger mot gatan fick tömmasđŸ˜Č Palmerna, fikusen, jasmin, granar, kamelia, ja alla krukor mĂ„ste in i lĂ€genheten. Hu!! En man hĂ€nger i en lina ifrĂ„n 13:e och högtryckstvĂ€ttar pĂ„ fasaden, dĂ€r det Ă€r svĂ„rt komma Ă„t đŸ˜± Sen har man en lĂ„ng "hiss" som tar resten. Den hĂ€nger ocksĂ„ ifrĂ„n 13:e. NĂ€r det Ă€r tvĂ€ttat och putsat mĂ„las det. Blir jĂ€ttefint. Men blommorna trivs inte i en mörk hall.  
Nu Ă€r balkongerna mot gatan klara och vĂ€xterna Ă€ntligen ute i det friađŸ€—
MÄste bara visa utsikten ifrÄn stora balkongen vid högvatten. Skiljer nÀstan 4 meter mellan ebb och flod. 
 
Cleo sĂ„g för hemsk ut! SĂ„ mycket sand inne i bilen efter hektiskt strandliv. Dammig pĂ„ utsidan. AG bestĂ€llde tid för hel rekond. Tog nĂ„gra timmar innan vi kunde hĂ€mta ut henne😂 SĂ„g ut som ny, och doftade ren och frĂ€sch invĂ€ndigt. €15!! Helt otroligt. Inte lönt köra till biltvĂ€tt. 
Nu har AG suttit framför TV'n i en vecka och kollat friidrott, hoppas det snart Àr slut. Man behöver ju inte se ALLT. 
PÄ mÄndag fÄr jag börja plocka in alla blommande vÀxter och möbler ifrÄn stora balkongen, för dÄ kommer högtrycksmannen och tvÀttar fasaden. 
Boa noite 
ate amanhã 
 
1 Gun:

skriven

Vilken utsikt ni har! HĂ€r Ă€r det ocksĂ„ bara friidrott ,tydligen mĂ„ste man se allt😡

Svar: FörstĂ„r inte att man mĂ„ste se alltđŸ˜« Jag klarar mig😂
Vilterskan

2 Astrid:

skriven

Hej! Jag heter Astrid och Àr 14 Är.Jag och min familj ska flytta till Portugal, Algarve om fyra Är! Jag tycker det Àr roligt att lÀsa er blogg eftersom jag kan ta med mig detta nÀr vi ska flytta. FortsÀtt att blogga, super kul att lÀsa! /Astrid

Svar: Tack Astrid! Roligt du tycker om att lĂ€sa bloggenđŸ€— Har pausat ett tag men kommer fortsĂ€tta igen. Lena
Vilterskan


Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: