Äntligen igång igen ☺️

Så kom jag Hem till Faro igen och det känns bra. Har många fina minnen och möten med familj och vänner och det lever jag på nu. Har varit lite trögt med skrivandet ett tag men tror det lossnat nu☺️  Hann bara vara hemma en dag, sen fick vi kärt besök!  Min far och Kajsa. Jätteroligt!  Att få visa hur vi bor och lever i vårt nya hemland. De blev positivt överraskade hur vi bodde. Vi hade en mycket mysig och trevlig weekend. Var runt och visade en del. Hinner inte så mycket över en helg. Spelade kort, åt go mat och hade trevligt!! När jag var i Sverige träffade AG ett svenskt par på vårat utegym. Nu har vi gått våran runda tillsammans ett par ggr och som avslut kört på utegymet. Vi åt lunch tillsammans en dag med Heidi och Stefan, som dom heter. De har bott här i 3 år och bor i ett hus sidan om vårat!! Ett trevligt par ifrån Stockholm. AG och jag har hittat nya motionsrundor ute på det stora naturreservatet, de Ria Formosa. Ett jätteområde på 64000 ha. Många fågelskådare ifrån hela världen kommer hit. Här finns Alla sorters fåglar. Flamingos i stora flockar, storkar, tranor, storspov, häger, skedstork, härfågel och alla sorts änder. Många många fler. Mycket rovfåglar. Och blommor av alla de slag. Vi går mellan saltbassänger och stora saltberg som liknar snöhögar. Vid ebb är det många som är ute och plockar alla sorters musslor, snäckor och krabbor som sitt levebröd. AG fortsätter sitt målande. Han hade gjort en stor tavla under min resa till Sverige. Något som inte är så lyckat, att be AG handla grönsaker eller örter. När jag bad honom handla persilja kom han hem med koriander. 😂😂. Nu hade jag glömt köpa babyspenat. Skulle ha till en god ljummen sallad med rostad blomkål och babyspenat. Det blev som det blev. Han kom hem med färska kålrotsblad!!😁😂.  Ja ja, det gick det också. Vårat citronträd står i full blom. Härliga dofter sprider sig. Otroligt så gott och fräscht det doftar. Vi körde till Albufeira för en heldag. En härlig stad med fina stränder. Redan mycket turister. Försökte leta upp ett hotell som vi bodde på för 19 år sedan. Mycket nybyggen och renoveringar gjorde oss osäkra. Nu finns rulltrappor ner till stranden!  Inte illa. Vi åt en supergod Cataplanya. Som en gryta med olika sorters musslor, snäckor, räkor och kött. Mmmmm! Nu har vi bott här 6 månader!!! Tiden bara rinner iväg........... Så kom då äntligen det efterlängtade beskedet ifrån Skatteverket i Sverige!👍🏼. 5 st tjocka brev!! Vi är nu beviljade sinkskatten. Vilket innebär att vi betalar 20% skatt på pensionen och 0% skatt på tjänstepensionen!!!! Jag är ju ingen "riktig" Passionist än, så jag får vänta på tjänstepensionen☺️  Känns bra att det är klart. 
Nu har vi snart ordning på det mesta. Skall till Socialkontoret och beställa blåa kortet som gäller sjukvård. Det som  vi fick på försäkringskassan i Sverige när man reste utomlands. Nu skall vi ha ett utfärdat här för att visa när man går till läkare. 
Boa noite 
ate amanhã 
🇵🇹☀️🇵🇹
 
 
1 Anonym:

skriven

Härligt att du har börjat skriva igen, har saknat det. Det är så kul att följa er framfart och ni har det verkligen underbart, det vet jag. Kram till Er från ett kallt o ruggigt Landskrona ❤

2 Anonym:

skriven

Den anonyma är jag Lena 😊 (Annica)

3 Anonym:

skriven

Hmmm,låter som vi får förlänga vår vistelse 😃 Träningskläder packas med 😉 Kram Jessi

Svar: Bra idé! Kram💖
Lena Viltare

4 christa Larsson:

skriven

Härligt att du har gjort en blogg,roligt att få lära känna Portugal,verkar att vara ett trevligt land att vara Passionist i,ha det så bra så länge och var rädd om er..Kram från oss i Klippan och idag har vi fått 5 cm nysnö men bara 1 grad varmt...Kram

Svar: Bloggen startade jag när vi höll på att sälja huset inför utvandringen. 21/6. Roligt du läser. Mycket trevligt land och invånare☺️ Och många husbilar ifrån Europa! Kram ifrån oss i solen☀️🇵🇹☀️
Lena Viltare

5 MH:

skriven

Hej Lena! Fick ju höra att du flyttat till Portugal, förstår ni har det härligt. Det är ett nytt liv och leva och idag med olika sätt att kommunicera är det inte långt hem till barn och barnbarn.
Nu ska jag läsa lite om livet där borta.

Må så gott från. /Majvi på Österlen

Svar: Hej Majvi💖 Såå roligt höra ifrån dig! Ja visst är det ett helt nytt liv och härligt liv vi lever här. Visst saknar man barn och barnbarn, men jag tar en tripp då och då för att kramas💖 Och sen är det bra med videosamtal på messenger, viber, Skype mm. Hoppas allt är bra med Er!! Vi hörs. Facebook, messenger??? Soliga kramar Lena☀️☀️❤️
Lena Viltare


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: