Nytt år 🎉

Nu är huset TOMT igen. Det har varit en intensiv tid med gäster ifrån Sverige. Vi har försökt visa upp vårt nya hemland och alla små "pärlor". Vi har varit i Albufeira, Olha, Tavira, Quarteira och vandrat i vår hemstad Faro. Det blev en superhärlig dag på Albufeiras stränder med fantastiska klippor. Här finns också de finaste snäckorna. AG och "ynglingen" kastade sig i enorma vågor 29 december !!! +18 i vattnet +23 i luften!! Vädret visade sig från sin bästa sida fast det faktiskt är vinter här. December brukar vara regnmånad här, med 6 regndagar. Det har vi inte haft. Det regnade 2 nätter och lite skurar en dag. I det stora hela har vi haft mycket bra väder. Shopping!!! Här är fantastisk shopping!! Vi har stora Forum Algarve, med alla märkesbutiker. Endast 5 min med bil dit. Gamla stan i Faro är fantastiskt. Vi hittade små mysiga caféer där det blev fika. Fina blommande buskar och träd. Promenader ibland fina påfåglar i våran park. Killarna gick till sportbaren kollade fotboll och spelade biljard. Felix tyckte klart det var kul och gå ut med de stora killarna. Givetvis blev det en hel del foto på våra storkar. Väldigt stora när man kommer nära. Så klart var vi även på "vår" hemmastrand Praia de Faro. Där blev det en god toast. 
Nyårsafton började med en tur till Tavira. En helt fantastisk stad. Om jag skulle flytta på mig här i Portugal, så hade jag nog valt Tavira. Här förberedde man för nyårsfestligheter. Livescen där man soundcheckade. Riggade fyrverkerier inför midnatt  Allt är mycket organiserat och bevakat. Vi hade bokat bord till nyårsmiddag hemma på en favoritkrog. Alla i duschen och snyggade till sig innan vi gick ut. Restaurangen ligger nära. 5 min promenad. Vi blir väl mottagna av jättetrevlig personal. Vi startade med Clambs, räkor och gott bröd. Jag, Annica och Peter hade beställt Seefood, och fick in ett enormt fat med ALLT! Krabba, hummer, olika sorters skaldjur och 2 sorters godafiskar!! AG och Felix fick in en fantastisk tallrik med kalvtornadau. Allt Supergott. Och vilken service! Och Kurt och Maggan kom också för en nyårssupé. Vi bestämde att gå ut och äta en kväll efter helgerna. Kl 23 stänger restaurangerna och då samlas alla nere i vår Marina för att titta på fyrverkeriet som kommunen arrangerar, och dricka champagne. Kan berätta att här är inte tillåtet att smälla smällare eller skjuta raketer!! Och vi har inte hört en enda smällare!!!! Fyrverkeriet är riggat längst ut på en vågbrytare och mycket noga avspärrat med poliser. Nedräkningen gjordes från en stor livescen där ett band spelade under kvällen. Det kommer 6 st personer iklädda skyddskläder, hjälm och visir som sköter avfyrningen. Och vilket fyrverkeri!! Helt fantastiskt under 15 min. Jag har aldrig sett något liknande. Men, en liten tanke, måste ha kostat några euro. Portugal har ju inte den bästa ekonomin. Vi gick hem och öppnade våran Champagne🍾🍾🍾🍾. GOTT NYTT ÅR !!!!
 
1 Annica:

skriven

Skönt för er att få lite andrum nu när vi alla har gett oss iväg.... Hoppas det smakade gott med lutfisken igår 😀 När jag läser i din blogg om allt vi hann med så bara längtar jag tillbaka till Er. Så fina bilder du har lagt in 👍 Vi önskar Er ett fantastiskt nytt år och på återseende. Massor av Goa kramar från oss ❤️


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: