Brev från Socialen😁

Härliga torsdagsmorgon ☀️☺️ Det blir bestämt under frukostmötet att vi skall lägga all byråkrati åt sidan och åka till stranden😊🏊☀️  På väg dit ser vi flera storkar. Härligt se dom lyfta och landa med sina långa ben. Som vanligt var jag inte beredd med kameran. Det går jättevågor idag och man får kämpa för att komma ut en bit. Underbart vatten, salt och skönt. Håller + 22 och det är perfekt. Märks att sommaren är på slutet. Inga turister. Vi har med andra ord gott om plats att Bre ut oss på. Efter några timmar beger vi oss hemåt. När vi tömmer brevlådan ligger där ett brev till mig ifrån Socialen??!! Det står så klart på Portugisiska. Det är ju här vi bor😱 Fy vad jobbigt vara invandrare!!! Jag måste snart hitta en kurs här annars blir jag tokig!! Vad hemskt att inte förstå. AG tar tag i brevet. Han har bättre tålamod än jag. Han översätter och vad vi förstår saknar man en kopia av mitt dokument från presidenten, som intygar att jag är legal europeisk invandrare i Portugalien!! Detta behövs för att vi så småningom skall få vårt "sjukförsäkringskort" som gäller att vi får bra sjukvård på samma villkor som i Sverige. Vi gör en snygg kopia och AG går ner till Loja do Cidadao. Damen blir imponerad av den fina kopian i färgtryck och tror det är originalet👍😊. När AG kommer tillbaka, nöjd, äter vi middagen jag tillagat. En god köttgryta. Och sen 🎲🎲🎲🎲🎲🎲
Fredag 9/10 Äntligen har jag kopplat in min DVD spelare på min TV!! Så nu kan jag börja titta på Matador!! När jag får tid vill säga😁  Dagarna bara försvinner så där i ett nafs☺️  Nu får vi ta tag i bilen!!😁🚙  Jag föreslår att vi ringer Trafiksäkerhetsverket i Sverige och diskuterar det här med registreringsadressen. AG träffar på en trevlig Norrlänning som föreslår att vi lägger in en c/o adress i Sverige på någon anhörig som kan lösa ut dokumentet och vidarebefordra det till oss!  Tack för det. Det var ju smidigt. Så nu kommer det till sonen Anders, som förhoppningsvis vill lösa ut det😊 Då blir AG genast på bättre humör och mailar Renault att det är fixat och lovar att skicka de registreringspapperna omgående. Vi blir så lättade över detta och gör vår "Planka" genast. Dag 9/30. Känns allt i magen bl.a. 
Sen kör vi till Praia de Faro och bara latar oss några timmar 🏊🏊☀️☀️☀️
Väl hemkomna tar vi tag i gästrummet. Nu skall det fixas klart   Fram med symaskin! Överkastet vi köpte var för stort. Nu är det omsytt och blev perfekt. I med nya bäddmadrassen och lakan. Och AG hängde upp lampan. Kanonfräck!!! Blev helnöjd. Sen in i lilla gästrummet som också blev fint. Fattas bara ett sängbord. Det kommer
Sen blev det kokt höna ris och currysås. Om jag får säga det så här utan att skryta, så har jag Aldrig ätit så god Currysås!!!!  Och detsamma tyckte AG. Vi fortsatte sen i vardagsrummet och flytta om möbler och hängde tavlor. Har fått upp min "prylhylla". Stolla, säger många. Släpa med en sådan från Sverige!!??!! Ja det har jag, och tycker det är kul!!! Nu har jag tänt flera ljuslyktor och det börjar kännas riktigt ombonat och mysigt
ate amenja
☀️🇲🇽☀️
 
 
1 Annica:

skriven

Du kan tro att vi längtar.....😃


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: