Pescadinha de rabo na boca đŸ‡”đŸ‡č

VĂ„ra morgonrutiner efter ingefĂ€rssnapsen börjar för det mesta pĂ„ balkongen. Parasollen uppfĂ€lld och korten pĂ„ bordetđŸ€—. TvĂ„ rundor SkipBo brukar det bli. Vi kör med en gammal utsliten kortlek ifrĂ„n 80-talet. Finns nya i lĂ„dan men den hĂ€r gamla trotjĂ€naren kĂ€nns bĂ€st. Frukosten intar vi  till tvĂ„ rundor MaxiYatzy. Passionistliv. Ja, visst Ă€r det hĂ€rligt att levađŸ€—
Min strykmaskin har slutat fungera. Den hade vi med i flytten hit. Även om man stryker mindre idag sĂ„ vill jag stryka vissa klĂ€der, diskhanddukar, örngott mm. Har ju ingen mangel mer. I Portugal lagar man det mesta. SlĂ€nger inget i onödan och det Ă€r ju vettigt. Nu köpte jag ett billigt strykjĂ€rn sĂ„ lĂ€nge. Vi skall leta efter en Philipsverkstad som skall finnas i LoulĂ©, dĂ€r vi kan lĂ€mna In den trasiga maskinen. Fick ju testa det nya direkt. Stryka i 33 graders vĂ€rme Ă€r ju helt tokigtđŸ˜«đŸ€” Men med AC pĂ„ gick det som en dans! Jag var ju lite efter med tvĂ€tten 😂
 
För ett tag sen hittade jag en trevlig butik som sĂ€ljer tyger, sybehör, baddrĂ€kter mm. Just baddrĂ€kt har jag letat efter. SĂ„ mycket lĂ€ttare med personlig service. Lite högre priser Ă€n pĂ„ varuhus men ett större utbud. Jag köpte dĂ„ en, supersnygg tycker jag, vit och grĂ„ med trevliga detaljer. PĂ„ grund av Ă€ndrade former đŸ€”đŸ˜‚ har jag slutat med bikini. Besparar andra badare detta. Nu kom jag förbi denna butik igen och dĂ„ var det 60%!! AG: du behöver ingen mer baddrĂ€kt, du har ju nyss köpt en! Eller hur!! Stanna du hĂ€r ute, jag gĂ„r bara in och kikar. Jag föll ju direkt för en sĂ„ klart! Och ut kom jag med en pĂ„seđŸ€—
Nu fÄr jag börja rensa i skÄp och lÄdor. Gamla utslitna baddrÀkter Äker till insamlingen, liksom klÀder som hÀngt 3 Är utan anvÀndning.
En sak som jag har otur med Ă€r badtermometrar. Den första delade sig och sjönk. Fick en ny av Gunnel och Anita i juni. Andra gĂ„ngen vi anvĂ€nde den intrĂ€ffade sak sammađŸ˜«  Jag dök direkt och försökte leta, men gick icke.. Nu har jag köpt en babytemp, tror inte den sjunker.
Lördag Ă€r det bestĂ€mt att jag skall köra till Quarteira och Ana. Mycket trafik pĂ„ vĂ€garna. MĂ€rks det Ă€r högsĂ€song nu. Inte lĂ€tt hitta parkering heller. Men det slutar med att Ana stĂ€ller sig pĂ„ en plats och hĂ„ller den till mig😂 Ana lĂ€r mig laga sin favorit. Pescadinha da rabo na boca! Fritt översatt, Pescadababy med svansen i munnen. 
Pescada Ă€r en ful fisk, men god. En stor sĂ„dan kokar man och gott vitt kött, ser ut som finaste torskrygg. Nu Ă€r jag inte rĂ€dd prova nĂ„gontinG, inom rimliga grĂ€nser. Tittar pĂ„ nĂ€r Ana saltar och vĂ€nder fisken i vetemjöl för att stekas i olja. Luktar fisk kan jag intyga😂 Till fisken blir det tomatris och sallad😋
Det smakade jĂ€ttegott! Efter maten blev det "lektion" i Portugisiska. Nya ord, mĂ€nniskokroppen. Bra veta vad allt heter nĂ€r man gĂ„r till lĂ€karen. SĂ„ mysiga timmar vi hadeđŸ€— Tiden gick fort och dags ge sig ut i hĂ€ftiga trafiken! 
 
Bom dia amigos 
Ate amanhã 
đŸ‡”đŸ‡č🇾đŸ‡ȘđŸ‡”đŸ‡č
 
PS! Om du tyckte om lĂ€sningen glöm inte đŸ‘‡đŸŒgillaknappen😉
1 Henry Karlsson:

skriven

SÄ roligt att du lÀr dej lite i taget, det tror jag Àr det rÀtta sÀttet. Mycket trevliga bilder. Kram Far

Svar: Ja sĂ„ Ă€r det nog. Kram pĂ„ dig Far❀
Lena Viltare


Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: