Deodorant đŸ€”

Jag har lĂ€rt mig nĂ„got nytt! Carita som var hĂ€r berĂ€ttade att hon gjorde sina egna krĂ€mer, lĂ€ppsyl, deodoranter m.m. SjĂ€lv. Ekologiskt och helt utan kemiska tillsatser. Vi fick prova deo och lĂ€ppsyl. BĂ€ttre lĂ€ppsyl har jag inte provat, och deon funkade mycket bra. AG har fĂ„tt sluta med flera sorter pĂ„ grund av klĂ„da och utslag. Nu gĂ€llde det att hitta en Lifebutik, typ hĂ€lsoapotek eller liknande. Jag och Carita var ute pĂ„ stan och letade utan resultat. Jag försökte googla, men nej, verkade svĂ„rt. Vi frĂ„gade pĂ„ vanligt apotek och fick en vĂ€gbeskrivning. Nej, vi kunde inte hitta. SĂ„ var AG och jag ute pĂ„ en runda och plötsligt fanns det en rakt framför nĂ€sanđŸ˜Č och dessutom nĂ€ra Casa Viltare! Men jag hade sĂ„ klart inget recept pĂ„ deon. Snabbt sms till Carita som skickade ett omgĂ„endeđŸ€—
FrÄgade efter sheasmör. Försökte med sheabutter. Nej det fanns inte. Men damen var mycket hjÀlpsam och hon översatte, vilket jag kunde gjort, lÀtt som en plÀtt. Manteiga De Karite! Sen gick alla andra ingredienser som en dans!
Glad i hÄgen en rask promenad mot hemmet. Nu skall det kokas deodorant. SÄ kul med nÄgot nytt. 
VÀl hemma i köket Äker vÄgen och kastrullen fram. Och smÄ mÄtten. Det rör sig om ml. 
SĂ„ spĂ€nnande! Det tar inte lĂ„ng stund förrĂ€n allt Ă€r klart. Nu behövs burkar. Jag har faktiskt nĂ„gra bra burkar, samlare som jag Ă€r 😂 Allt i burkarna och nu skall det bara stelna. Doftar frĂ€scht av Tea tree oil och citron. 
Man tar med en spatel storlek som en Ă€rta och masserar in i armhĂ„lan. Efter duschen smörjer vi in oss och sen springer vi och luktar varandra i armhĂ„lan under dagen för att kolla sĂ„ det verkligen funkar. Och dĂ„ har vi varit riktigt varma 😂😂. Det funkar! Inga svettdofter hĂ€r inte. 
Och bĂ€sta spatlarna plockar jag pĂ„ stranden. Finns i alla storlekar och former. Toppen att anvĂ€nda till mycket. Saltet pĂ„ bordet, marmeladen och mycket annat. Helt biologiskt och ekologisktđŸ€—
NÀsta grej kommer bli lÀppsyl. Det finns pÄ nÀtet till bÀttre priser. Tomhylsor, burkar och alla ingredienser m.m.  Problemet Àr att dom inte skickar till utlandet. Men jag skall nog fÄ till det. 
SĂ„ roligt detta Ă€r😂
 
Avslutar med en bild ifrÄn balkongen just nu. Blinkande fyren pÄ Illha do Farol och ett sent flyg pÄ vÀg ner. 
Ha en god natt. Boa noite!
Até amanhã 
 
PS! Glöm inte gillaknappen nedanför😉
 

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: