Centro de saúde 🇵🇹

Jag lovade ju mig själv att ta tag i mammografi, läkare mm. Vi åkte till Centro de saúde, vårdcentralen, för att boka tid hos familjeläkaren. Lite krångligt är det när man inte behärskar språket, men med lite portugisiska blandat med engelska, får jag hjälp med vilken knapp jag skall trycka fram rätt nummerlapp och vart jag skall gå. Väl i ett väntrum som jag tror är rätt går jag fram till disken och frågar en trevlig man om jag kommit rätt och förklarar mitt ärende. Tydligen trängde jag mig före, skulle avvaktat till mitt nr kom fram 😲 Jag har alla papper med mig, och först berättar han att vår familjedoktor slutat. Sen förklarar han att det är stor brist på läkare i Algarve. Nu undrar han om det är akut, finns ingen tid idag. Jag berättar hela historien om det omöjliga att få gjort mammografi. Han undrar om jag kan komma imorgon 10.15? (Onsdag) Absolut🤗 Kom gärna 20 min innan. Så igår var vi på plats i mycket god tid. Nu visste jag var jag skulle trycka nrlapp och vart jag skulle gå. 
Hela mappen med, journaler ifrån Sverige och alla papper ifrån Portugal. Och en bra bok att fördriva väntetiden med.
Nu gäller det ha koll på tavlan där visas ex. A15 och nr på vilken kassa ( balcão)man går till. Väl framme visar jag mitt sjuknr. Och får betala hela 4,50€!! Herregud! 4.50? För läkarbesök. Otroligt. Nu får jag sitta ner igen och invänta att läkaren kallar in mig. Gäller verkligen att skärpa hörseln, för det ropas mitt namn och nr på vilket rum jag skall gå till. 
Nu tyckte jag att det ropades något som liknade mitt namn och som tur är kan jag räkneorden. Rum nr 22. AG följer med in. Vi kommer till en mycket trevlig läkare, Bruno, Max 30 år. Sen gör det inget att han är supersnygg👍🏼😂😂  Han tar sig verkligen god tid att prata med mig om allting. Han tar ett blodtryck som är bra! Remiss till mammografi inkl ultraljud. Han tycker man skall gå på mammografi en gång per år när man haft bröstcancer. Sen berättar han att i Portugal gör man koloskopi på alla som fyllt 66år, och undrar om jag vill ha gjort det?? Nja, jag är tvekande. Men vi gör det under narkos så det är inget obehag och ser vi något tar vi bort det. Nja, fegisen Lena säger då, vi gör det till hösten🤔  Då säger Bruno att man kan börja med avföringsprov😲  Han skriver många remisser till laboratoriet, på flera olika prover.  Och så klart glömde jag visa min hemska fot, hallux valgus,eller?? Jag tackar för mig och vi avtalade att jag skall komma med provsvaren till honom.
Vi gick till en kvarterskrog och tog en god lunch. Så nära att vi ser vårt hus härifrån.
 
Ny dag och jag skall gå till 2 olika kliniker för att boka tid. Först blir det mammografin. Jag kan välja vilken klinik jag vill. Nu vet jag en i närheten som jag varit på tillsammans med Ana. Ny nrlapp. Skall jag ta A, B, C eller D?? Frågade ännu en hjälpsam tjej🤗 Fick tid 30 juli och fick reda på att det kostar 6.50€. Mammografi + ultraljud. En bit på väg.
Sen raskt iväg till nästa klinik🤗 Måste hämta provrör för fezes (avföringsprov) 😲 3 rör, 3 dagar, förvaras i kylen🤔
När de lämnas tar man alla blodprover. Mycket nu😂😂
Det var mycket "skitsnack" nu! Avslutar med en bild på min Mårbacka ifrån Sverige. En enda blomma. Den har ynglat av sig till många här i Algarve😂
 
Até amanhã 🇵🇹
 
PS. Glöm inte gillaknappen 👇🏼 om ni gillade 😉

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: