Utflykter

Efter en trevlig lördagkväll och god natts sömn äter vi en mysig frukost med nyanlända gästerna. Det kom paket från Sverige med i Mariannes väska. En stor tomte från mor min. Fick även en fin tavla som hon har målat. Sen kom det falukorv, kaffe, kaviar, lampsladd, blockljus, muskotnöt, pepparkakor, ädelost på tub mm. Rena rama julafton. Idag kör vi till Tavira. En jättefin mysig stad. Ett kvarter såg ut som Venedig med husen ner i vattnet. Riktigt trevlig stad!! Jag blev sugen på att ta fram jullådan nu när en stor tomte kom hit. Började sätta fram lite tomtar och en gran. Oj vad mysigt det blir. Det blir kortspel även denna kväll. Jag som skulle gjort läxor 😱 Inte lätt när man har gäster. Då vill man inte sitta för sig själv och läsa. Efter frukosten på måndagen skulle jag gå till skolan. Marianne följer med ner på stan. Vi bestämmer träff senare när jag slutat skolan. Jag erkänner direkt till Guilhermina att jag inte gjort läxan. Men jag kunde räkna. Det blev en mycket trevlig lektion. Jag frågade om hur julen firades här och vad man åt. Nu fick jag lära mig det på portugisiska. Recept på det man åt både julafton och på juldagen. Jag bad om skollov torsdagen ☺️ och det beviljades. Får ligga i nästa vecka istället. Nu lärde jag mig räkna till 100. Jag mötte Marianne på ZARA och vi gick till en uteservering och tog en lunch. Tänk vi sitter ute i solen slutet på november. ☀️☀️☀️När vi kommer hem till vårat bo, där AG och Roland väntar, bestämmer vi oss för att köra till stora Algarve Forum. Ett stort köpcentra med många fina affärer. Här är det riktigt fint julpyntat nu. Vi går länge inne på ZARA HOME. Luktar så gott!! Blev några doftpinnar med olja Här har man anlagt en isbana i ett tält, och man kan låna skridskor och hjälm, för att åka en kvart ⛸⛸ Hemma igen lagar jag till en god middag!!
1 Lisa:

skriven

Så himla fint det är i Tavira. Där skulle jag o John vilja ha en lägenhet😜😜☀️💖 Vi kommer ner nästa höst o då får vi leta 🤗🤗🤗☀️☀️

Svar: Ja Lisa, Tavira är absolut ett bra val!! ☀️☀️💖💖
Lena Viltare

2 Gunilla:

skriven


Hej Lena!
Har inte varit inne på länge och läst men nu har jag. Det var en rolig läsning,ni verkar ha det bra! Jag blir så imponerad av att du börjat skolan och Göte börjat måla. Ska man bo och leva i ett nytt land tror jag att det är super viktigt att lära sig språket. Här hemma har det varit storm och regn inget vidare skulle gärna byta med er. Men man får väl jobba på ett par år till (jag är ju så ung!!!😜) Hälsa Göte och fortsätt njuta!
Många,många kramar Gunilla i 51an

3 Gunilla:

skriven


Hej Lena!
Har inte varit inne på länge och läst men nu har jag. Det var en rolig läsning,ni verkar ha det bra! Jag blir så imponerad av att du börjat skolan och Göte börjat måla. Ska man bo och leva i ett nytt land tror jag att det är super viktigt att lära sig språket. Här hemma har det varit storm och regn inget vidare skulle gärna byta med er. Men man får väl jobba på ett par år till (jag är ju så ung!!!😜) Hälsa Göte och fortsätt njuta!
Många,många kramar Gunilla i 51an

Svar: Tack Gunilla! Så trevligt att du läser bloggen. Ja visst är det viktigt med språket. Man måste kunna förstå när man skall bo och leva här. Inte så lätt. Engelska till portugisiska, men man får ju övat upp engelskan också. Skickar soliga kramar till dig 💖
Lena Viltare


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: